Jak utworzyć tabelę w programie Excel

Po wybraniu zakresu danych, które chcesz umieścić w tabeli, możesz dokonać niezbędnych zmian. Aby dodać nagłówki, należy kliknąć pole obok opcji Moja tabela ma nagłówki. Kliknij przycisk OK, aby zaakceptować zmiany. Excel utworzy wtedy tabelę z wybranym Stylem tabeli. Gdy tabela będzie gotowa, możesz użyć jej narzędzi do dostosowania formatowania. Oto kilka prostych kroków, które ułatwią Ci rozpoczęcie pracy.

Przeciągnij mały wskaźnik na dole tabeli, aby dodać wiersz. Tabela zostanie wyświetlona z wybranym wierszem na końcu. Następnie kliknij komórkę, w której chcesz dodać wiersz, i naciśnij klawisz Tab. Podobnie w przypadku korzystania z programu Word możesz kliknąć komórkę i nacisnąć klawisz Tab, aby dodać wiersz. Dzięki temu tabela będzie wyglądała jak zwykła tabela.

Jeśli nie wiesz, jak sformatować tabelę, możesz kliknąć kartę Projektowanie na wstążce. Na tym ekranie można wybrać sposób rozmieszczenia wierszy i kolumn. Można na przykład ułożyć kolumny i wiersze w kolejności naprzemiennej. Można także filtrować dane za pomocą filtru. Po zaakceptowaniu układu kliknij przycisk OK, aby zamknąć okno. Teraz możesz przystąpić do dostosowywania tabeli, wybierając opcję z listy.

Przy tworzeniu tabeli w programie Excel należy oczyścić dane przed ich wstawieniem. Nadaj każdej kolumnie sensowną nazwę i upewnij się, że każdy wiersz zawiera jeden rekord. Następnie można utworzyć dowolną liczbę tabel, pamiętając tylko o wstawianiu pustych wierszy między każdą tabelą. Dobrą zasadą jest posiadanie jednej tabeli dla każdego źródła danych. Możesz także utworzyć kilka tabel w arkuszu kalkulacyjnym, o ile potrafisz nimi dobrze zarządzać.

Po wybraniu danych, które chcesz umieścić w tabeli, możesz dodać nagłówki lub kolumny. Wybierz styl i układ, który będzie pasował do reszty tabeli. Kliknij Narzędzia tabel, aby wyświetlić opcje związane ze stylami tabel. Jeśli nie odpowiada Ci styl domyślny, możesz go zmienić, klikając kartę Narzędzia tabel na wstążce. Jeśli wolisz utworzyć tabelę, która będzie wyglądała jak tabela, możesz skorzystać z menu Style.

Po zakończeniu pracy nad skoroszytem wybierz nazwę tabeli. Excel nada tabeli początkową nazwę rodzajową, zaczynając od „Tabela1” i zwiększając ją kolejno. Nazwa tabeli powinna być unikalna w obrębie skoroszytu. Aby mieć pewność, że pozostanie ona unikalna, należy używać unikalnej nazwy tabeli i w miarę możliwości unikać odwołań do komórek. Jest to ważne ze względu na bezpieczeństwo danych, ponieważ nie można ich później zmienić.

Wybierz styl i wybierz jego właściwości. Będzie to szybki i łatwy proces. Wybierz styl z listy w oknie Projektowanie narzędzi tabelarycznych. Po najechaniu kursorem na styl zostanie wyświetlony jego podgląd. Najechanie kursorem myszy na jeden ze stylów spowoduje zmianę jego wyglądu. Kliknij przycisk OK, aby zastosować zmiany. Jeśli chcesz zastosować inny styl, możesz go usunąć. Można go również całkowicie usunąć, klikając prawym przyciskiem myszy komórkę tabeli.